Annons:
Etikettertvångssyndromocd
Läst 5480 ggr
[ElisabethToll]
3/2/13, 9:02 PM

OCD/Panikångest?

Egentligen är jag rätt säker på att jag har någon sorts ångest. Jag tror jag har både panik ångest och OCD. Själva ångesten som jag fick (utan anledning) började förra året i slutet av oktober. Det var jätte jobbigt jag var hemma från skola i en vecka. Men när jag tänker efter så tror jag att jag har haft OCD sen jag var yngre. För när jag var runt 11/12 så brukade jag gå runt i mitt rum flera varv för att kolla om allt stod rätt till. Och om jag hade någon som sov över hos mig sa jag "Godnatt,ses imorgon" hundra gånger om.. Vilket mina gäster såklart tyckte var jobbigt haha… Men jag brukade aldrig ha jätte mycket ångest när jag var yngre. Som jag ahr nu, lite till och från. Det kommer och går liksom. Men det är verkligen hemskt när jag får det. Varför har jag börjat fått så mycket ångest helt plötsligt :S Den där veckan när jag var hemma från skolan var väldigt jobbig. Jag kunde knappt vara ensam hemma, då var det som värst, jag satt och grät vääldigt mycket. Och jag var jätte rädd att jag hade fått någon sorts psykos och att jag hade gjort hemska saker mot min familj utan att veta om det och att dom aldrig skulle komma hem igen. Innerst inne visste jag ju att det inte var så, men jag var skit rädd. Sen efter en vecka kändes det mycket bättre fast jag hade lite ångest då och då, men jag ignorerade det. Men sedan den där första vecka har jag vid två tillfällen fått panikångest. Det första var när jag och några kompisar hade filmkväll och kollade på skräckfilm. Ungefär en halvtimme in på filmen så fick jag panik ångest. Jag visste liksom inte vad jag skulle göra, och jag blev helt svetting, och ville kräkas och det kändes som rummet blev mindre och mindre. Och så fick jag overklighetskänslor. Jag fick även massa hemska tankar, typ som; tänk om jag gör som mördaren i filmen mot min familj, och det gjorde ångesten värre. Efter ett tag så avtog panikångest attacken men jag kunde verkligen inte kolla på filmen mer. Och jag var väldigt rädd i en två dagar efter det. Och senast jag fick en panikångest attack var igår faktist. Jag avr väldigt glad faktist och skulle presis sova. Men jag hade ont i magen på ett konstigt sätt, och så började jag få overklighetskänslor. Sedan kom det en helikopter flygande över vårat hus och det lät jätte mycket, och då blev allt hundra gånger värre. Jag fick typ hjärtklappning, blev jätte varm, och jag trodde verkligen jag höll på att dö. Men när det gick över så var jag verkligen jätte glad. Jag käde mig gladere än vad jag har gjort på länge. Är det normalt att känna så efter panikångest attack? Även fast jag är rätt säker på att jag inte har det, så är jag fortfarande lite rädd att jag har en eller håller på att få en psykos. Typ att jag håller på att bli schitzofren. Kan det vara så? Eller är det någon som känner igen sig? Dom här hemska tankarna antar jag kan vara tvångstankar, om jag nu har OCD? Och ja som sagt, är det normalt att man fortfarande kan känna sig glad även fast man ahr haft en panikångestattack? orde jag oroa mig? haha… Iallafall, hoppas ni som vet och känner igen er svara! Det skulle kännas bra!! Tack och kram! //Elisabeth

Annons:
Lina Strindlund
7/18/13, 10:40 PM
#1

Jag har liknande problem. Jag har inte alla svar, men kan säga hur det gått för mig hitttilla.

Jag har lärt mig hantera min ångest bättre och bättre, jag blir inte lika rädd när den kommer längre. JAg tänker bara "hm , vad har jag nu gjort fel, har jag stressat, suttit för länge vid datorn..?" och så går jag ifrån det som gjort mig stressad (för stress är något som kan utlösa ångest,även positiv stress som du beskrev, att du var jätteglad innan attacken) och tar en nypa frisk luft eller klappar min hund, och på några minuter går det över. 🙂

Jag skulle rekommendera att du går till någon psykolog, är du under 23 år tror jag det är gratis. Det är ganska trivsamt att gå till psykolog, när man vatn sig, haha, jag var obekväm  som tusen första gångerna, trodde de skulle ställa mig mot väggen och säga att jag hade nån knäpp konstig sjukdom osv. Men nej det gjorde de inte. haha.

Det kan bli svårt med relationer, skola och jobb. Men att vara öppen mot sina vänner är ett bra första steg! Jag pratar öppet om mina tvångstankar, skrattar åt mig själv, och då skrattar mina vänner, eller försöker hjälpa mig, de säger skärp dig! haha.

kramar


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

vallhund
7/19/13, 5:50 PM
#2

Det du beskriver låter absolut inte som om det vore än psykos i faggorna.

Men du behöver hjälp, detta kan du få via Ungdomsmottagningen i din kommun, BUP eller psykvården, lite beroende på hur gammal du är. Där kan du få hjälp med att sortera dina tankar för att försöka komma fram till vad du behöver för hjälp.

Lycka till!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[ElisabethToll]
7/28/13, 11:09 PM
#3

åh tack för era svar! Det har känts mycket bättre nu på senare tid och jag har nästan bara haft ångest om jag inte haft mycket att göra och haft "för mycket" tid att tänka haha ^^ Jag tror jag får ångest mer sällan nu för att det är sommar, för jag är en sommar människa 😃

Tack igen för era svar! Kram!

Calcifer
7/30/13, 1:53 AM
#4

Vinterdepression kan massor med människor få utan att det behöver betyda att man kommer få en psykos eller så. Tips är att du kontaktar ungdomsmottagning. OCD tror jag inte på, det är väldigt tydligt om man verkligen har det och schizofreni tror jag ännu mindre på då inget du beskrivit låter som det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lillaaan
8/14/13, 9:31 PM
#5

OCD är inte alltid tydligt. Man kan ha endast tvångstankar, eller tvångstankar i kombination med tvångshandlingar. Ex: Om jag inte tänder och släcker lampan 25 ggr kommer något hemskt att hända. 

Men om man har Pure O. ("bara" tvångstankarna) Är det helt osynligt utåt. Ex: (tvångstanke): tänk om jag skulle göra som mördaren i filmen. (tvångshandling): grubbla, älta och försöka övertyga sig själv om att det inte är så. Den inre tvångshandlingen ger tillfällig tröst men fungerar egentligen som en tröstetanke som föder nya tvångstankar.

Jag fick OCD utan synliga tvångshandlingar efter min förlossning. Det är snart två år sedan och dom finns där fortfarande. Nu kommer tankarna några minuter per dag. Det första halvåret var det dygnets alla vakna timmar. 

Det är oerhört viktigt att söka hjälp så tidigt som möjligt!!

Lina Strindlund
8/15/13, 10:27 PM
#6

Ja, sök hjälp! Det kan ta tid att bli frisk /lära sig hantera problemen, men ju snabbare man går till psykolog/ en vän, desto bättre går det. Förutsatt att det är en bra psykolog/vän som man törs prata om allt med.

Vad anser ni om att arbeta när man har OCD? Jag kan tycka det är jobbigt, har svårt att hinna bli klar med olika saker i tid. Och jag är helt slut när jag kommer hem från jobbet. Men nu när jag har verktyg att hantera det, så kan jag ju använda de verktygen på jobbet, till viss del. Och mitt jobb jag har nu är väldigt lugnt för det mesta (P.A. åt en person som inte gör så mkt på dagarna) :)  

Livet blir så mkt trivsammare och skönare om man kan minska dessa problem…


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
Lina Strindlund
8/15/13, 10:27 PM
#7

Vad anser ni om medicinering då?


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lillaaan
8/16/13, 1:51 PM
#8

Jag hade inte klarat det utan medicin!! Jag var så fast i tankarna och grubblandet och förlamande ångest så för mig fanns det inget annat alternativ.

Lina Strindlund
8/17/13, 4:32 PM
#9

Jag försöker klara mig utan, men det är svårt ibland. har ännu aldrig tagit medicin. Tar sällan medicin ö.h.t. så därför tar det emot. vill lösa det naturligt helst.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lillaaan
8/19/13, 8:31 PM
#10

Jag förstår att man har olika tankar om medicin. Samtidigt kan jag tycka att det är så otroligt korkat att "försöka klara sig utan". Om du hade brutit benet hade du knappast sagt: "Nej tack, jag vill inte ha något gips, jag vill gärna att det läker på naturlig väg". Om man har en kemisk obalans i hjärnan är det varken skamligt eller svagt att ta medicin. Det är nödvändigt!

Lina Strindlund
8/24/13, 8:55 PM
#11

#10 Ah, det var slagkraftigt! Jo, det berr ju på HUR PASS dåligt man mår psykiskt, dvs hur mkt obalans i hjärnan man har. Men det är nog lättare att ordna på naturlig väg (kosttillskott tex) än ett brutet ben. Tror jag. Men man måste ha kunskap om det. i en annan tråd skrev någon att det kunde bero på kalium. och magnesium brist.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lillaaan
9/9/13, 10:55 AM
#12

Om kosttillskott hade varit lösningen på OCD, ångest och depression så hade alla varit friska nu. Då tar jag hellre kosttillskott för ett brutet ben!

Ekaterina
9/13/13, 6:04 AM
#13

Hej! kika gärna på den här studien om Internetbehandling - www.ACTsmart.se (genomförs av professor Per Carlbring vid Stockholms universitet). / Ekaterina

Annons:
Lina Strindlund
9/14/13, 11:10 PM
#14

#12  Men jag tror ändå att en bra kost är grunden till välmående. Mne självklart också den psykiska miljön man lever i osv.


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
9/15/13, 12:30 AM
#15

#13 Bara synd att man måste ha en smartphone 😕jag har ingen anledning att skaffa en sådan utom för att vara med i denna undersökning. Hade gärna gjort det annars!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: