Annons:
Etiketterposttraumatiskt-stressyndromptsd
Läst 5211 ggr
torpartanten
8/14/12, 6:30 PM

PTSD som "följd" av stress, psykisk "mobbning" osv.

För lite mer än ett år sedan drabbades jag av en stressreaktion. Fick av stressen väldigt ont i kroppen. Fick diagnosen utmattningsyndrom, sedan tillkom ångest. Nu är läkarna ( snarare min sjukgymnast) inne påatt det är PTSD. Jag har väldigt mycket fysiska symtom som stämmer in på ångest osv, även extrema muskelspänningar. Det jag funderar över är om "stressen över stressen" när man inte förstår vad som händer med en osv kan leda till PTSD? Jag har hela tiden hävdat att det "måste vara ngt mer" än "bara ångest" och först nu börjar jag också förstå hur mycket det fysiska och psykiska sitter ihop. Sedan har jag en del "psykisk mobbning" om man nu kan kalla det så från min mor mot mig i bagaget som jag inte riktigt reagerat över förens nu när jag försöker hitta orsaken till problemet. Har heller inte kommit ut/blivit accepterad för den jag är, min sexuella läggning för hela/av hela familjen. Försöker helt enkelt hitta lösningen på problemet och kommer ur eller vidare i detta helvete. Så kan man lida av PTSD utan att ex ha blivit sexuellt utnyttjad? Hoppas ni förstår hur jag menar, tacksam för svar, tips och allt som kan hjälpa! Någon som vill utbyta några rader som känner igen sig? Messa mig privat så kanske vi kan dela erfarenheter osv..

www.torpartanten.blogg.se

Annons:
Pehpsii
8/16/12, 7:52 AM
#1

PTSD uppkommer ju ur ett trauma, det måste ju inte vara av sexuell, eller ens fysisk, natur. Jag fick PTSD efter ett rån t.ex.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

torpartanten
9/7/12, 5:32 PM
#2

Okej, har ännu inte fått diagnosen men som sagt så är min sjukgymnast inne på det. Jag har nu börjat pröva TRE övningar och det är faktiskt det första jag känner hjälper, eller som jag iallafall fått någon reaktion utav. Sjukgymnastens "vanliga" övningar har jag aldrig fått ut ngt utav. Är det någon som har erfarenhet av dessa TRE (trauma releasing exercises)? Vad jag förstår är det ett relativt okänt begrepp? Själv hittade jag info om TRE på nätet och beställde hem en bok. Om jag nu har PTSD, vad kan jag göra? Jag har utmattningssyndrom, men som sagt, sjukgymnasten är inne på om det inte är ngt mer. Bra tips mot denna förbannade ångest och stressen?

www.torpartanten.blogg.se

sirpaj
10/11/12, 11:40 AM
#3

Hej!

Jag är helt övertygad om att mobbing och stress kan leda till PTSD. Det handlar inte bara om att bli utsatt för stora traumatiska händelser utan även att långvarit leva under stor psykisk press, som vid mobbing, eller att inte få leva som man vill, med vem man vill eller hur man vill.

Själv är jag nygift med en kvinna efter år av förnekelse av min sexuella läggning. Förändrar livet bit för bit, sakta men säkert.

Jag känner igen mig i mycket du berättar. Har i många, många år haft ont i kroppen, nervsmärta som utvecklats till fibromyalgi som idag är kronisk.

Skitsaker kan sätta igång reaktioner i kropp och psyke, som gör att smärta och ångest får övertaget. Konflikter som för andra är helt normala vardagskonflikter.

Om inte det är en slags PTSD reaktion…..ja vad är det då?

Bena upp vilka stressorer du har, så kan du få en bättre helhetsbild av ev. orsaker.

Kram!

[Chabelis]
11/1/12, 7:23 PM
#4

Hej jag är diagnostiserad med PTSD,fick det efter flera år av psykiska och fysiska misshandel av familjemedlemmar.

Caaassiiie
11/2/12, 3:16 AM
#5

Absolut kan man lida av PTSD utan att ha blivit sexuellt utnyttjad, precis som Pehpsii säger.

Jag har PTSD efter att bla. ha sett en riktigt obehaglig sak, blivit rånad, misshandlad, våldtagen och hotad till livet. Har alltid haft hög press på mig inom skolan och varit jätte stressad över det. Det slutade med att jag gick in i väggen och fick sluta plugga. Jag var mobbad som barn i skolan också. Det är mycket som kan leda till PTSD. Tråkigt nog Rynkar på näsan

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots




Upp till toppen
Annons: