Annons:
Etiketthumor
Läst 3016 ggr
AnnaPoe
3/2/08, 9:40 PM

Nervös = ZZZZ

Som yngre brukade jag alltid sätta i gång och gäspa som en galning när jag kände mig nervös. Typ inför hoppningen på ridskolan eller muntliga förhör osv.

Numera blir jag sjukt trött. Ska jag hålla föredrag eller gå på intervju så blir jag skit trött innan och kan somna hur lätt som hälst. Jag satt och pluggade inför ett föredrag och fick helt enkelt ge upp efter att ha somnat tre gånger.

När jag väl gör tentan eller håller talet så är jag hur pigg som helst.

Känner någon igen sig eller vet något om hur det kommer sig?

Annons:
Ticka
4/11/08, 3:35 PM
#1

Hundar brukar gäspa när det är stressade… du kanske var hund i ditt förra liv? :)

[Tassy]
4/12/08, 2:16 AM
#2

Det kallas "överslagshandling" och jag är expert på det ;P så fort jag är stressad så gäspar jag. Dvs nästan jämt :P

Citronmeliss
4/13/08, 8:18 PM
#3

Jepp, jag gäspar också lätt när jag blir stressad.. dock inte lika mycket nu som förr…Glad

Precis som du kan jag dessutom bli rejält trött, nästan förlamande trött inför en aktivitet, men som tur är är det samma för mig att när väl jag är där så släpper det… utom en gång när jag under ett viktigt prov - som gjordes i en stor aula bland massor av folk - plötsligt väcktes av rektorn på skolan som tyckte att det nog var bäst om jag gick hem och lade mig eftersom jag sovit mig genom hela tentan och därför förmodligen var sjuk..Förvånad

Det vill jag aldrig uppleva igen..Generad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

paronskrutten
4/13/08, 8:54 PM
#4

Oj, Citronmeliss, vad jobbigt att sova när man ska göra prov.. då kommer man ingenvart ju^^

Helena

blondifire
4/15/08, 12:56 PM
#5

min 17åriga son är likadan,mest när det kommer till typ möten med tex soc,bup,såna saker men oxå som nån skrev,prov i skolan m.m

tror det  är en försvarsmekanism…

S*Winsnes Wilda

svava
4/15/08, 5:06 PM
#6

Nu mina vänner kommer jag och tjatar lite på er.

När man är stressad eller nervös eller ledsen så har man en tendens att inte andas riktigt, man drar bara korta andetag som når ner till ca mitten av lungorna.
alltså blir ni utan den mängd syre som kroppen kräver och då gäspar man, för att kompensera.

Bot: ställ er i ett fönster på glänt och gör riktiga andingstag, in genom näsan ut genom munnen och se till att prassa ner luft så att hela lungan får ett ombyte luft.
ni kommer att märka avtagande av gäspningar drastiskt om ni fått ett gäspanfall..

kramisar

Annons:
Upp till toppen
Annons: