Annons:
Etikettvad-är-ångest
Läst 2472 ggr
Linda72
1/22/09, 10:31 PM

Deppig

Jag har varit sjukpensioner i ca 7 år, men nu börjar jag känna mig deppig, har inte kännt så här tidigare men jag tycker att jag lever i ett mörker det blir ju aldrig ljust ute och dagarna är tysta och långa.Försökte tala om för min mor i dag i telefonen men hon fattade inte .Någon som vet vad jag ska göra?Obestämd

Annons:
Aviendha
1/22/09, 10:52 PM
#1

Man behöver inte vara svårt sjuk för att gå på samtalsterapi. Det kan hjälpa en att bryta de tankemönster man lätt fastnar i när man blir nere. Dessutom kan det, även om det kan vara svårt i början, vara skönt att få prata av sig med någon som har erfarenhet av ens situation. Du kan ju kontakta din vårdcentral för att få hjälp att komma till en kurator/psykolog.

Klart ska du kunna se de ljusa vackra i tillvaron!

Linda72
1/23/09, 2:43 PM
#2

#1   Tack för ditt svar jag ska ta kontakt med min husläkare, känns bara så ovant har aldrig pratat med någon kurator/ psykolog innan. Jag är väl lite rädd att dom ska göra för stor grej av det hela, men så är det väl inte det finns ju många som går på samtalsterapi.Obestämd

Aviendha
1/23/09, 3:39 PM
#3

Jo, det är väldigt vanligt, men många skyltar inte med det precis. Känns lite tabu av någon konstig anledning. Det kan kännas lit udda först, men de är vana vid det med, det är ju deras jobb =) Är du rädd att det ska bli för stort, ja då kan du ju säga det med och förklara vad du menar. De fins för att hjälpa.

Lycka till!

evrekaw
1/23/09, 7:31 PM
#4

Antar att många tycker det är "skämmigt" att prata om att de går hos kurator eller psykolog… Så bra många fler än vad man vet och tror gör det…

Jag tycker det är bra att prata med en kurator, man behöver inte känna sig som en gnällspik som inför vänner och anhöriga… Jag brukar till och med påminna mig om att de har betalt för att lyssna Flört varför jag känner friheten att prata om allt. De har tystnadsplikt också, vilket inte min mor, syster eller väninna har…

                                 Lycka till!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Mrjag
7/6/11, 10:17 PM
#5

Vilka terapier har du provat?

meffi
7/10/11, 10:52 PM
#6

Jag har personligen ingen bra erfarenhet av kurator men det beror som sakt på personen, våran kemi stämde inte alls.

När jag fick prata med psykolog så var det en helt annan sak han var helt underbar.

Ge det en chans, dom kan faktist göra att man mår betydligt bättre.

Annons:
mongu
7/11/11, 4:26 AM
#7

Linda det brukar finnas "Psykisk hälsa" på VC Här hos oss finns det dels sjuksköterskor som tar emot för samtalskontakt, psykolog och kurator.

Så ta kontakt med VC och se vad du kan få för hjälp.

Det är inte skämmigt att gå och prata med nån. Utan det är bra för man får bra verktyg att hantera sin situation.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mrjag
6/1/12, 7:57 PM
#8

Var aktiv. Sitta hemma ensammen är en dödssynd :)

Upp till toppen
Annons: