Annons:
Etikettpaniksyndrom
Läst 134724 ggr
Kattis999
1/24/09, 2:39 AM

Atarax mot panikångest

Egentligen skriver jag den här frågan med förhoppning om att Atarax funkar utmärkt på er alla, men efter att ha läst igenom lite här så ser jag att det inte är så… Skulle gärna vilja veta ändå

- känner ni er lugnare i huvudet och får alltså inte bara en slö kropp?

- kan ni ta atarax och ändå jobba, alltså ha huvudet på skaft?

Annons:
cillisw
1/24/09, 6:54 PM
#1

Jag svarar ja på dina frågor. Atarax fungerar jätte bra för mig.

evrekaw
1/25/09, 12:02 AM
#2

Atarax fungerar för mig! Glad

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[aspie]
1/25/09, 7:08 PM
#3

Atarax slocknar jag av,därför tar jag dom till natten. Blir skit-trött Rynkar på näsan

[Tassy]
1/25/09, 9:48 PM
#4

jag blir helt "bedövad" i både kropp och huvud. som en zombie som knappt orkar vara vaken.

Kattis999
1/25/09, 10:51 PM
#5

Tack för era svar!!! Då funkar dom alltså Glad

HannaM
1/25/09, 11:08 PM
#6

Jag får ingen effekt förrän jag är uppe på doser som egentlgien är större än min förskrivna. Men då är effekten att jag slocknar, det vill sgäa somnar ifrån paniken. Skulle aldrig kunna jobba med atarax i kroppen, ej heller dagen efter då jag blir bakis av dom.

Annons:
[aspie]
1/26/09, 2:02 AM
#7

#6 Precis så blir jag oxå av atarax. Rynkar på näsan

evrekaw
1/26/09, 6:34 PM
#8

#6 #7 Hur mycket och av vilken styrka petar ni i er egentligen???? Förvånad

Har aldrig blivit så däckad eller bakis - inte ens när jag tagit 2x25 fast jag enligt föreskrift bara ska ta en…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

HannaM
1/26/09, 7:01 PM
#9

#8 hmmm tja över 60 mg blir jag sån… känner av det lite på 50 men inte så mycket. Händer att jag får i mig 75 eller 80 men någonstans där går min gräns

[aspie]
1/26/09, 7:02 PM
#10

Jag började med 2x10 mg men nu tar jag 2x25 mg tillsammans med annan medicin. Men atarax måste jag ta till natten enligt läkaren just för att man blir så trött av dom.

ZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

evrekaw
1/27/09, 5:02 PM
#11

Så då kanske man kan säga att vid föreskriven dos blir man inte däckad…?!Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[aspie]
1/27/09, 8:54 PM
#12

2x25 blir jag däckad av och tar jag den svagare dosen 2x15 eller t.o.m 1st 15 mg så måste jag lägga mig och vila och brukar naturligtvis somna då oxåRynkar på näsan

HannaM
1/27/09, 10:29 PM
#13

#11 tja min förskrivna är 2x25 och jag börjar lulla på mig då

Annons:
karins
1/29/09, 11:48 AM
#14

Har tagit Atarax för en del år sedan, jag fick krypningar i benen av domRynkar på näsan

botakt
1/29/09, 1:08 PM
#15

jag har Atarax 10 mg.. Jag har alldrig andvänt dom.. Fast jag behöver ta dom. Skäms

HannaM
1/29/09, 1:57 PM
#16

#15 för mig tog det ett år med dom hemma i lådan innan jag slutligen vågade prova så ta det lugnt, snart kanske det känns ok att testa

Danila
1/29/09, 4:00 PM
#17

Jag brukar ta 25mg till 50mg vid kraftigare ångest. Har även xanor mot panikångest men de tabletterna är jag väldigt restrektiv med. Jag blir mycket trött av atarax men det dämpar ångesten bra för mig. Kan inte rekomendera att äta dem om man har ett jobb som kräver hög koncentrationsnivå.

EnsamTjej
1/29/09, 5:25 PM
#18

Jag har nu för inte så längesen börjat äta atarax innan jag ska sova men än så länge tycker inte jag att dom hjälper

botakt
1/29/09, 5:42 PM
#19

#16 jao.. Kanske måste ta med till skolan eftersom det är skitjobbigt där..

Danila
1/29/09, 6:47 PM
#20

#18  Du kan ju testa att ta dubbel dos. Jag vill inte rekomendera dig till något som jag inte har kunskap om dvs hur man ska ta medicin. Men till mig har läkarna sagt att just Atarax och theralen är relativt harmlösa läkemedel. De är inte beroendeframkallande och det skulle inte vara farligt om jag t ex tog 100mg istället för 25mg, det som hände var att man blev tröttare bara. Du kan ju be om Theralen nästa gång, det är tydligen mer sövande och lugnande och lika "ofarligt" som Atarax.

lycka till

Annons:
FurryTails
2/1/09, 10:43 AM
#21

Dom bryter panikångesten till den grad att jag kan andas igen.. jag blir dåsig och får svårt att fokusera, men ångesten finns kvar på samma nivå:/

karins
2/1/09, 11:01 AM
#22

JA Ataraxen hjälpte inte mot min Ångest, blev bara trött och konstig i benen.

evrekaw
2/1/09, 8:06 PM
#23

#18 #20 Även om Atarax och Terralen kan tas i höga doser av många utan att man riskerar farliga följder bör man ändå inte ta så höga doser utan att först ha talat med sin läkare om saken… Om inte annat så räcker ju inte medicinen om man tar mer än man fått föreskrivet…

Jag har aldrig sovit en blund på vare sig Atarax eller Terralen… Inte med höga doser heller… Helt uppenbart är vi olika och reagerar olika på ett och samma preparat. Om man inte sover annat än på skyhöga doser av dessa två ovanstående preparat så förstår jag inte varför man inte kan få någon annan sort istället?

Dett finns alltid en rädsla för att man ska bli beroende av ex. insomningstabletter… Men å andra sidan… Kan man inte sova på annat sätt - vad spelar det för roll?

Minns med fasa alla de år jag drack rödvin på kvällen för att få sova fast jag tyckte det var jätteäckligt! Där kan man prata om farlig sömnmedicin…

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[kalelo]
2/2/09, 1:03 PM
#24

Min erfarenhet av Atarax, när jag börjar få högre ångest och blir stirrig, är att de lugnar ner mig och sänker ångestnivån avsevärt.

De blockerar bort min förmedvetna nivå, som jag annars har tillgång till, som jag inte kan kontrollera tankemässigt. Vist, jag blir lite slöare… men oftast trött, så jag vill sova eller vila, om jag tar dem innan jag kommit upp i en viss stirrighets- och ångestnivå.

[aspie]
2/2/09, 2:13 PM
#25

Jag blir inte längre trött av Ataraxen har jag märkt, trots 2x25 mg Förvånad

sjuksyrra
2/2/09, 8:16 PM
#26

Jag tar Atarax 12,5 mg på morgonen. Fungerar jättebra för mig, testade 25 mg först men då kände jag mig lite för trött. Problemet med nästan all antidepressiv eller paniklindrande medicin är just den att man blir väldigt slö. Atarax är den som minst påverkar slöheten och ur den synpunkten alltså den bästa om man vill kunna tex arbeta.

miuljo
2/17/09, 12:09 AM
#27

jag har just fått atarax utskrivet och det funkar inte på mig, jo jag blir trött.. så jag slappnar av i kroppen istället föratt jag spänner mig, men lika mycket ångest har jag.

jag är fortfarande klar i huvet, så jag kan arbeta, men jag blir trött så jag vill helst sova.

skulle önska jag fick tillbaka mina Sobril, då dom är dom enda som hittills hjälpt mig… men jag inser ju varför inte läkarna skriver ut hur mycket som helst av ett beroendeframkallande medel.

har nu levt med ångest såpass länge så jag har "vant" mig.. det låter sjukt.. men säkert fler som vet vad jag menar… panikångesten är en del av min vardag… lika naturligt som att man käkar mat…. typ..

Annons:
psykad
8/1/09, 5:11 PM
#28

Jag precis fått atarax utskrivet mot ångest, hjälper inte ett skit, blir degig och blir mer förbannad på att man skriver ut sådant pissmedel… ska be om ngt starkare..

nej till båda dina frågor..

look
10/2/09, 1:50 PM
#29

Atarax är min livräddare! Fungerar jättebra, om jag tar den regelbundet (några tabletter per dag) så blir jag inte trött av den, men om jag pausar några dagar och sen tar den igen så blir jag jättetrött!

Men den funkar jättebra mot att förebygga panikångestattacker, helt klart värt lite trötthet när den funkar så bra och inte är beroendeframkallande

mayolica
10/3/09, 2:14 AM
#30

Atarax har jag utskrivet mot allergi,dom hjälpte oxå skapligt när jag brände mej på bränmaneter under sommaren. Men att dom skulle ha någon som helst effekt mot ångest kan jag inte påstå.

~ mayolica ~

isa
10/4/09, 8:44 PM
#31

Hmmmmmm. Den tycks verka olika på olika människor. Som det ofta är med mediciner. Nu börjar t.o.m jag fundera starkt på om jag ska äta nån medecin för min panikångest. Det blir lite väl mycket för kroppen, när man har haft flera stora , kraftiga panikångestattacker på bara under en vecka.

Ska tala om medecin för detta med min psykolog i nästa vecka. Hon har också satt upp mig på en väntelista för att få gå på KBT-kurs.

Jag vill helst inte äta antideppressiva, utan skulle vilja ha någon behovsmedecin. Och det är väl Atarax? vad jag förstår?

mvh isa

HannaM
10/4/09, 8:59 PM
#32

Det är väl atarax dom brukar välja i första hand eftersom det är en snäll variant.

mayolica
10/4/09, 9:41 PM
#33

Att dom väljer Atarax som första alternativ mot ångest,beror på att den inte är beroendeframkallande vilket dom klassiska ångestdämpande medicinerna  är. Från början var Atarax en allergimedicin.

~ mayolica ~

HannaM
10/4/09, 9:43 PM
#34

#33 Används fortfarande som allergimdeicin.

Annons:
mayolica
10/4/09, 11:55 PM
#35

Ja jag har den mot allergi,menade bara att den inte var tänkt som lugnande från början. Men det är ju bra om folk slipper använda så mycket beroendeframkallande mediciner.

~ mayolica ~

isa
10/5/09, 2:41 PM
#36

Jag ska fråga min psykolog om den medicinen.TAck för all information.DEt är bra att den inte är beroendeframkallande.

Mvh isa

TrixieL
10/22/09, 6:29 PM
#37

Jag har testat den i små doser och jag har inte fått någon effekt. Min mamma har samma dos och hon blir lugn och trött av dom. Så jag antar att det är väldigt olika. Jag har inte vågat ta större doser och jag har ännu inte fått något annat utskrivet.

lakrits69
10/22/09, 7:19 PM
#38

Atarax tycker jag funkar bra att ta om man känner och har möjlighet att vila upp sig några dagar.

Tar jag 1 tablett typ kl 19 på kvällen för att somna bättre så somnar jag om jag har tur kl 23 men sedan är jag jätte pömsig hela dagen efter, jag bara sover och sover.

Kroppen liksom äntligen ger upp och kan sova men det tar nästen 24 timmar innan ataraxeffekten försvinner så det blir helt enkelt väldigt opraktiskt för mig men väldigt bra om man behöver vila upp sig.

Heeenny
11/3/09, 3:07 PM
#39

Jag tar 2x25 vid behov, & 2x25 varje kväll för att kunna sova,
men känner inte av det alls, mer än att jag blir lugnare  huvudet &
somnar aningen lättare Glad

[Jessica-B]
11/4/09, 6:12 PM
#40

För mig fungerade inte atarax alls. Minns dock inte hur många milligram jag tog då. Nu har jag fått annat, starkare, som dessvärre inte heller fungerar på mig. Skummade igenom svaren snabbt och det verkar dock som att de flesta här har fått fungerande dos atarax. Vilket är positivt.

Lycka till med medicineringen
Jessica

lakrits69
11/4/09, 6:24 PM
#41

Om jag inte har fått sova ordentligt på flera dagar tar jag zolpidem, det brukar faktiskt räcka med en halv tablett…om jag har en period med mer ångest blir också den lättare att hantera när man har fått sova.

Annons:
uggla
11/13/09, 4:37 PM
#42

 Är atarax bra mot nervositet i samband med konferenser?Jag känner mig otroligt nervig inför sådana tillställningar eller finns det något annat som är bättre?

mayolica
11/13/09, 6:41 PM
#43

#42 Har lite svårt att tänka mej att atarax är ett bra alternativ på en konferens,men det kanske fungerar för dej.

Jag har atarax mot allergiska problem. Har inte märkt att dom skulle ha någon effekt mot nervositet eller ångest,däremot kan jag bli trött och slö av dom så jag försöker undvika att ta dom om inte allergin blir för svår.

~ mayolica ~

svava
11/14/09, 12:32 AM
#44

Helt klart är att vi reagerar olika på olika preparat.

Jag skulle inte rekomendera någon att ta Atarax när dom skulle upp i konferans. Det känns helt fel.

Däremot finns lite olika naturpreparat som jag provat och som folk runt mig provat.

Här lägger jag en länk till ett preparat som iof är dyrt, men har fungerat hyffsat om jag måste vara "vaken" i huvudet. Dom tar inte bort ångesten, men dom tar udden av den ialla fall

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Nedstaemdhet-oro/Cool-Down-anti-stress.htm

Det kan vara värt att prova. Sedan finns några till preparat på den sidan som är ok.

lycka till på konferanserna

kram svava

choko
12/21/09, 1:39 AM
#45

#44 Vet du om man kan kombinera cool down med
Citalopram, Lyrica och Oxascand?

Betty
12/23/09, 10:32 PM
#46

#45 Min läkare har sagt att jag inte ska äta hälsokostpreparat i samband med min medicin eftersom jag inte med säkerhet kan se hur de reagerar med varandra. Har väl antagligen forskats för lite i ämnet. Själv äter jag Paroxetin, Oxascand och Atarax.

Jag skulle vara lite försiktig om jag vore du.

choko
12/24/09, 12:47 AM
#47

#46 Tack

Jag chansar inte att kombinera.
Vet bla att man inte får blanda
antidepressiva med johannesört.

tessi1
1/20/10, 3:07 PM
#48

Hej har ätit atarax men blev sjukare av dom å fick symptom som bakiskänsla, skakningar å illamående å kräkningar så för mig fungerade dom inte alls. däremot fick jag stesolid utskrivet å dom är jättebra mot ångest å hjälper kanon. det är hur det är för mig i allafall. så prata med din läkare om det om du känner dig osäker. Även så fick jag mer ångest istället för att den skulle hjälpa. stesolid är lättberoendeframkallande men det räcker oftast att bara ta en tablett så hjälper det. alla reagerar ju olika på olika ångestdämpande.

Annons:
pace
1/23/10, 2:33 PM
#49

Hej! Jo tycker att atarax hjälper. Dock inte om panikattacken börjat. Tar jag ataraxen när jag känner oro hjälper den bra!

candycandye
1/30/10, 2:05 AM
#50

Atarax ger ingen som helst effekt på mig, men få läkemedel gör det tyvärrä Fick högsta dosen och överdoserade men kände inte av något utan var lika orolig och rastlös som vanligt:/

Alva10
3/25/10, 5:26 PM
#51

Jag har tidigare använt Atarax som sömnmedel och då sovit 12-13 timmar på 25 mg. Tröttheten sitter i tills fram på eftermiddagen. Efter någon vecka avtar effekten och man måste höja dosen. Toleransen ökar hela tiden, vilket ju brukar vara ett klassiskt beroendesymptom.

Just nu är det inom läkarkåren"inne" att skriva ut Atarax mot ångest därför att det allmänt anses vara ett harmlöst och ofarligt preparat.

Jag har dock upptäckt en biverkan som inte anges i den bipacksedel som medföljer tabletterna utan endast omnämns i FASS:  

Den ökade risken för stroke.

Ringde Läkemedelsverket som bekräftade att Atarax inte bör tas av personer med "förhöjd risk" eftersom det i studier framkommit att bland annat Atarax (av okänd anledning) påverkar hjärnans blodkärl. Detta ger en 3 gånger ökad risk för hjärninfarkt och hjärnblödning.

Eftersom det är läkemedelstillverkarna själva som står bakom FASS så är det knappast troligt att man har överdrivit eventuella biverkningar.

Sen kan man ju diskutera vad "förhöjd risk" innebär.

Högt blodtryck, diabetes….?

NaimaG
3/27/10, 2:47 AM
#52

Jag är totalt, ursäckta språket, jävla immun mot atarax. Den ger mig den motsatta effekten och gör mig speedad istället men mina andra två mediciner dämpar ner den speedningen.

mayolica
3/30/10, 3:20 AM
#53

#51 Det där låter inget vidare,jag har atarax utskrivet mot allergi. Ska man skulle byta till någon annan allergimedicin.

~ mayolica ~

racso94
3/14/12, 2:11 PM
#54

Hej. Tänkte bara höra om det är någon som vill svara på varför ni tar Atarax. Har ni gjort något dumt som ni inte kan släppa? Är ni oroliga inför t.ex. en flygresa. Dela med er!

Själv tog jag Atarax inför en flygresa i sommaren. Men nu har min flickvän varit otrogen mot mig med en bra vän till mig och jag har haft sådan otrolig smärta och hyperventilerat en del. Jag kom på då att jag hade Atarax liggandes hemma och testade för att se ifall det hjälpte. Det hjälper mig att slippa få dessa hyperventilerande attacker och smärtan har också dämpas.

Skulle vara kul att få veta varför just ni tar Atarax.

[Jessica-B]
3/15/12, 9:26 AM
#55

#54 Under den period jag stod skriven på atarax, hade jag medicinen pga. nedstämdhet och ångest. Medicinerades dock under en mycket kort tid, då atarax inte alls gav mig något, och jag fick gå över till andra mediciner.

Annons:
Lenore
3/20/12, 9:25 AM
#56

Jag fick Atarax för att minska mina hemska ångestattacker. Den förvärrade dock bara allt. Jag blev speedad och ångesten ökade ännu mer. Försökte kombinera med Theralen och då blev jag bara bedövad i kroppen men ångesten var kvar. Det kändes nästan värre för då blev känslorna liksom "instängda" i kroppen. Nu har jag Sobril och det hjälper mycket bättre! Blir inte lika dåsig av det heller som jag blev på Theralen.

JohannaEkroth
3/22/12, 9:26 PM
#57

Jag äter attarax kl 19 på kvällen för jag är så uppe i varv och bir inte trött annars som normalt. Utan jag blir orolig i skallen och får nästintill panik om kvällarna vanligtvis.

Attarax funkar jättebra och jag har ätit den i nästan 1 år och står på 10mg.

Blev dötrött 3-4 första dagarna, men det försvann efter dessa dagar.

Underbar medicin som gör att jag inte får ångest och panik och oro på kvällarna.

Utan jag kan fungera normalt och somnar när det är dags att gå och lägga sig.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

calendrium
3/26/12, 11:26 AM
#58

Jag blir seg i flera dagar när jag har tagit atarax, tycker bara det är jobbigt. Gillar dem inte alls..

JohannaEkroth
3/26/12, 11:40 AM
#59

Calendrium - Ja, det blir man i början på behandlingen, men då jag tar mina regelbundet varje kväll så gav segheten med sig efter 3-4 dagar.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Virvlan
3/28/12, 3:08 PM
#60

Funkar men jag blir helt flummig i huvudet och konstig.fattar ingenting.skönt iof.

tourettebloggen
4/2/12, 2:50 PM
#61

Jag har hört flera som får mardrömmar utav dem - riktigt hemska mardrömmar. Min sambo bland annat, hon vågade inte gå och lägga sig bara för att hon fick sådana hemska mardrömmar.

Tourettebloggen.se

Samuel

http://www.tourettebloggen.se/

calendrium
4/12/12, 1:21 PM
#62

Höstlegenden, okej, jag har aldrig tagit dem regelbundet så jag vet inte hur de skulle påverka mig på lång tid. Nu får jag dock lyrica istället och hittils har det fungerat på mig

Annons:
nucky
4/25/13, 7:57 PM
#63

Я заказал из http://genericmedstonorth.biz и это было хорошо о подлинных вещей. Работал супер для меня, и я попробовал все.

Spruca
5/3/13, 11:06 AM
#64

Jag har testat atarax mot ångest och det var ingen höjdare. Blev dödstrött, men ångesten fanns kvar :/

Spruca

 

Ph77
5/3/13, 9:53 PM
#66

Funkar fint för mig, tar 75mg varje dag och mer om jag vet att något ska hända den dagen. Haft den i flera år nu.

ph77

Ph77
5/3/13, 9:56 PM
#67

Theralen tar jag 1ml varje kväll (för sömnen).

ph77

stenbyn
5/10/13, 9:30 AM
#68

Atarax är för mig som att dricka vatten,lika med theralen,alltså ingen som helst effekt.Min kille blir irriterad och argsint av atarax.Någon annan som haft den biverkningen?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
catcult
10/18/15, 10:38 AM
#70

Atarax är skit, man kan lika gärna käka sockerpiller.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

vallhund
10/18/15, 9:54 PM
#71

#70 Om du läst tråden skulle du inse att det är väldigt varierande huruvida det hjälper eller inte, dvs att det är högst individuellt!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

smajliz
11/8/15, 9:40 AM
#72

Jag är i en väldigt stressig period just nu och får ångest av detta, Atarax hjälper mig ganska mycket. Tar 10 mg på morgonen och kan då orka med jobbet. Blir lite trött men det är det värt.

Denna kommentar har tagits bort.
vallhund
1/21/16, 1:59 PM
#74

#73 Mer än lovligt korkat att rekommendera inköp av receptbelagda läkemedel via internet, skäms!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

en_person
1/24/16, 10:24 PM
#75

då jag inte hade så farlig ångest funkade atarax 1-2 tabletter av 10 mg, men nu verkar dom inte funka längre - kanske för att det är en sådan liten dos och min ångest/panikångest är starkare nu än innan då jag började ta atarax.

Men jag har aldrig upplevt att jag har blivit trött av den, kanske är olika beroende på person till person

JohannaEkroth
1/25/16, 9:30 PM
#76

#75 Största chansen är att du har blivit tolerant mot dosen, så att du kanske behöver höja den hos läkaren.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Lubsan
1/30/16, 3:06 AM
#77

Atarax är, som tidigare nämnt, egentligen en allergi medicin och skrivs ofta ut som en första medicin vid ångest och sömnsvårigheter. Det funkade för mig en gång sedan fick jag ingen effekt alls av medicinen. Ett alternativ som är lite" starkare" och inte heller beroendeframkallande som ofta är "nästa steg" när atarax inte fungerar är theralen. Den funkade för mig i några år, men fick öka dosen. Tusen gånger bättre verkan än Atarax i alla fall enligt min åsikt :) Jag fick dock dessa tabletter utskrivna i tonåren, har ingen aning om hur det skulle fungera för mig idag.

[josten]
1/30/16, 11:21 PM
#78

Dem första dagarna blev ja jättetrött och ville bara sova. Sen ingenting… känner nada

Lubsan
1/31/16, 12:52 AM
#79

#78 samma för mig

Honestyisdead
1/31/16, 12:56 AM
#80

Hade noll verkan på mig. Varken trött, lullig eller ångestdämpad. 

Tar jag ett rör theralen sover jag hela nästa dag.

PurpleRain
2/9/16, 11:36 AM
#81

Atarax är det bästa jag har fått och jag har fått prova både antipiller och sömnpiller i olika sorter. Atarax är det enda som fått mig lugn, men ändå låtit mig vara mitt vanliga jag. Har aldrig fått några biverkningar av det. Tyvärr så kan jag inte ta de längre p.g.a att jag är gravid så jag har svårare att få bort ångest och svårare att somna om kvällarna nu. Men får väl stå ut i 24 veckor till. :)

Upp till toppen
Annons: