Annons:
Etikettvad-är-ångest
Läst 15277 ggr
Tavar
2009-04-03 01:16

Domningar

Hur vanligt är det att händer och fötterna domnar när man får en ångestattack? Jag brukar få det ibland, men har aldrig hört något spec om det förut. Det är nästan som om fötterna och händerna håller på att somna. Någon som vet något om detta?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
HannaM
2009-04-03 01:19
#1

På min fina lista jag fick över ångestsyptom finns en punkt där det står "domningar eller stickningar i händer och fötter" så helt ovanligt kan det ju inte vara. Skulle kunna tänka mig, en vild gissning bara, att det har att göra med att kroppen vid panik ser till att ge blod till dom viktigaste delarna såsom organ och liknande och inte lägger lika mycket energi på dom mer "oviktiga" såsom händer och fötter.

Tavar
2009-04-03 01:24
#2

Okey, ingen har sagt något om domningar till mig Obestämd men är ju inte helt ologiskt det du säger, kroppen reagerar ju som vid en panik eller olycka. Har själv knappt tänkt på detta tidigare men kom på nu att jag aldrig hört om det tidigare.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

HannaM
2009-04-03 01:35
#3

#2 det här var någon lista sammanställd av en av psykologerna på sjukhuset där jag låg inne så jag vet itne om det är något officiellt men det borde ju vara ett symptom fler kännt om det skrivs upp där iallafall

Tavar
2009-04-03 01:36
#4

#3 Jo, jag tycker det. Får kanske gå ner på biblioteket sen och titta lite i böckerna där, har fått höra att de ska ha en del.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Rocktjejen
2009-04-03 01:44
#5

Jag får domningar i mina händer vid panik ångest. för mig är det väldigt obehagligt och gör så att jag jagar upp mig ännu mer ist.

Tavar
2009-04-03 01:47
#6

# Så är det för mig med, men får mest i fötterna och vänsterhanden. Det ökar ju bara stressen och det enda jag tänker på är att få det att sluta, problemet är att jag inte kan få det att sluta för jag bara gråter och skakar.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

Annons:
Rocktjejen
2009-04-03 01:52
#7

ja det blir som en ond cirkel ist. man blir ännu mer uppjagad/stressad över att känna domningarna.Lika hemskt är det när jag försöker att ta i något eller hålla något i handen och att jag inte "känner" det jag håller i handen pga domnade händer.det får mig att få ännu mera panik. usch!!

Tavar
2009-04-03 02:46
#8

Förstår det, brukar ha problem med att grejer glider ur händerna vilket är otroligt jobbigt då jag brukar skriva på lappar när jag får ångestattacker och får svårt att prata.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

isa
2009-04-04 23:07
#9

Jag kan inte svara på varför det blir så , men jag kan säga att det blir domningar och stickningarför mig med. Senast idag!

#1Det var en klok förklaring/gissning av #1. Det ligger nog mycket i det du skrev HannaM

kram isa

Tavar
2009-04-04 23:31
#10

#9 Okey, vi får kanske försöka rota lite mer i detta då ingen verkar veta riktigt varför.

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

miuljo
2009-04-06 00:30
#11

jag domnar oxå.. jag pratade med min läkare om det.. hmm.. få se nu,,, vad var det hon sa…

när man får en ångestattack, så andas man inte "rätt" så man syresätter inte blodet ordentligt… (fy vad det lät otäckt nu) men det är inte farligt…

altså… prata med en läkare om det, en som verkligen kan förklara det rätt… det var ett tag sen jag pratade med min o jag kommer inte ihåg ordagrannt vad hon sa… det jag vet är att det är ofarligt.

det som är viktigt när man får en panikångestattack är att ANDAS konsentrera dig på att ta djupa långa andetag, ända till det ger sig.

jag kan även domna i ansiktet, runt munnen så jag får för mig att jag har en alergisk reaktion eller nåt.. o ja, sånna tanka blir man bara ännu merstressad av… men man får försöka att tänka på andningen.. så brukar det ge med sig.

hmm.. hoppas det förklarade lite iallafall.. syresättning av blodet.. andning… två ledord :)

lixom man glömmer att andas.. det gäller att få ner luften i lungorna.. :) det hjälper ju mot hela atacken +domningar

Tavar
2009-04-06 00:45
#12

#11 låter vettigt, vet att jag växlar mellan att hyperventilera och att tappa andan så :(

Får ta och fråga läkaren det sen, eller psykologen :P Tack för att du svara iaf så vi andra får veta ^^

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

HannaM
2009-04-06 00:52
#13

Det din läkare sa låter ju logiskt, om man sätter in min teori också att det lilla syre som kommer in inte direkt prioriteras til händer tillexempel utan går till dom viktiga organen så har vi ju en finfin förklaring=)

Annons:
miuljo
2009-04-06 00:53
#14

jo.. det är ju skrämmande när man börjar domna.. men jag vet att det har med andningen o göra… även om jag inte kan den exakta termen.. :S

altså.. ofarligt.. är väl det viktigaste att veta :)

jag har aldig testat.. men man kan ju andas i en papperspåse.. :S det sa dom till mig en gång när jag ringde till sjukvårdsrådgivningen när det va som jobbigast. INTE plast!!!! papper måste det nog vara.. :S

Tavar
2009-04-06 00:56
#15

Har aldrig förstått de där med att andas i påse dock O.O? Vad är det bra för egentligen?

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

HannaM
2009-04-06 00:57
#16

#15 har något att göra med att öka syrekoncentrationen i luften man andas in.. asmtatiker som får jobbigt att andas och inte har tillgång till medicin kan göra samma sak

Tavar
2009-04-06 01:28
#17

#16 Känns lite konstigt endå :/ för mig känns det som att man får i sig mindre syre..

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

HannaM
2009-04-06 01:38
#18

#17 tja.. jag vet inte riktigt… tanken är att det ska fungera så

Tavar
2009-04-06 01:46
#19

#18 Får hoppas de :P vill inte behöva prova men kanske får göra det någon gång :/

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

miuljo
2009-04-12 14:27
#20

försök att ta långa djupa andetag… det brukar hjälpa, det kan va svårt mitt i paniken.. men man får försöka.

det blir lätt en ond cirkel lixom… man stressar upp sig.. glömmer att andas… domnar… blir ännu mer stressad… osv..

Annons:
Tavar
2009-04-12 19:58
#21

#20 Jo, har råkat ut för det många gånger tyvärr… Brukar bli så att jag somnar av utmattning efter ett tag då. Inte riktigt det bästa…

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

miuljo
2009-04-13 03:26
#22

nä.. det e sjukt jobbigt… det tar verkligen på krafterna…

Tavar
2009-04-13 04:13
#23

Jag vet.. Och hela dagen efter känns fel och jobbig vilket bara ökar chansen att få en till ångestattack… Jag har dock turen att sömn ändå drar ner de negativa kännslorna ganska mycket, så de perioderna då jag sover mycket försöker min kropp bli av med all ångest

But there's no sense crying over every mistake.
You just keep on trying till you run out of cake.

[Tassy]
2010-12-09 18:27
#24

Jag får mycket kraftiga domningar i samband med panikattacker. Fringrar, händer, armar, ansikte, fötter och ben domnar och skakar så jag känner mig helt lam efteråt. Det är helt fruktansvärt.

Kan man inte fokusera på att andas lungt så kan man tvinga sig att andas in genom näsan och ut genom munnen, det hjälper. Dessutom kan man fokusera på att vicka på tårna ifall man känner sig svimfärdig.

nattängeln
2011-08-11 22:20
#25

Hej alla !

jag känner igen det,jag får alltid dommningar i ansiktet…känner inte mitt ansikte,oxå kroppen ibland,när jag får mycket ångest.Ett par gånger har jag oxå fått som brännande känsla i hela benen,otroligt obehagligt,blev jätterädd.Det känns bra att man inte är ensam om detta,jag trodde ett tag att jag höll på att tappa fattningen,men det är så många som lider av denna hemska obehagliga ångesten..Gråter Kram till er alla från mig

paulina77
2011-08-14 22:18
#26

finns det ingen naturmedicin mot ångest, eller annan behandling. Kul med era domningar det får jag med tillochmed utred på sjukhus men ingen kom fram till varför?

[funderaren]
2011-08-22 15:04
#27

kanske ej hjälper med magnesium? undrar bara.

Annons:
[funderaren]
2011-08-22 15:08
#28

dras inte mer blod till viktiga områden som hjärta o mage vid stress?

föresten, ibland kanske domningar kan bero på lite fel med ryggen, kanske nerver i kläm, o då kanske de kan hjälpa att gå till an som rättar till ryggen, men de gäller kanske inte då de har med panikångest att göra. däremot kan säkert stress få en att spänna kroppen, ax. axlarna.

[WX5]
2011-08-23 11:30
#29

Jag har inte tänkt på det faktiskt. Jag har full sjå att klara mig igenom situationen. Att andas för jag andas häftigt och får hjärtklappningar och yrsel och tryck över bröstet. Mer än så har jag inte tänkt på.

statoilmalin
2012-12-04 00:09
#30

Mina kroppsdelar brukar domna vid attackerna och om jag kollar på tex händerna så är dom kritvita under tiden dom är avdomnade så det skulle inte förvåna mig om det beror på blodbrist just där just då Obestämd

Upp till toppen
Annons: