01. Paniksyndrom

Sluta med Lyrica

2009-06-12 17:19 #0 av: Rexona

Tror ni det är ok att gå från 75 mg morg + 75 mg kväll
till att helt ta bort morgondosen 1 vecka och sen kvällsdosen, eller bör läkaren skriva ut 25 el 50 mg.
På invänjningen fick jag 75 mg direkt till kvällen och sen efter 1 vecka också 75 mg till morgonen. Är samma sätt att sätta ut tillräckligt för att slippa utsättningssymtom?
Någon som vet?

Anmäl
2009-06-12 17:48 #1 av: David

Skulle nog höra med din läkare innan du sätter ut den själv. Det är väldigt individuellt hur man reagerar, och snabb utsättning brukar inte vara någon bra idé.

När jag satt ut Lyrica så trappade vi ner några steg, och böt ut den mot Stesolid istället, så det gick rätt smidigt för mig.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Anmäl
2015-06-07 21:18 #2 av: Leapfrog

Hej!

Har tagit 200 mg (100mgx2 ggr) lyrica i ca 2 år och har nu långsamt trappat ner ca 50 mg varannan vecka. Jag var tvungen att börja med 50 mg till kvällen eftersom jag fick bl a sömnproblem, nu undrar jag om utsättningsbesvären såsom matthet och depression fortsätter när jag nu har börjat igen visserligen på en mycket lägre dos än förrut?  Alltså vad jag menar att kroppen har varit van med 200 mg men numera får mindre och därav utsättningssymptomer när jag har börjat igen - om ni förstår. Jag tycker att utsättningssymptomerna borde ha försvunnit när jag har nu minskat med medicinen i 1 1/2 månad.

Anmäl
2015-06-08 09:57 #3 av: Sara1

Trappa ner försiktigt. Annars är risken att du kommer må pyton.

#2 Är du säker på att det är utsättningssymtom du har? Efter så lång tid borde du inte ha det tycker jag. Det hade iaf inte jag när jag slutade med Lyrica.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.