Annons:
Etikettros-ris
Läst 6250 ggr
lakrits69
2009-07-30 14:12

Sertralin eller Lyrica?

Hej!

Är det någon som vet eller har erfarenhet av skillnaden mellan Sertralin och Lyrica?

Har ni någon positiv erfarenhet av någon av dem?

Jag har själv tagit Sertralin i ca 5 veckor och de positiva effekterna är att jag är mycket piggare, segheten har försvunnit men jag har svårt att sova, jag måste ta stilnoct varje kväll och vaknar vid 4-tiden varje morgon och min ångest har inte försvunnit!

/ En orolig själ

Annons:
David
2009-07-30 17:44
#1

Det är två helt skilda mediciner med olika "verksamhetsområden".

Sertralin är samma som Zoloft.

Lyrica brukar många läkare skriva ut istället för benzo-preparat som Stesolid, Xanor och liknande. Det påstås att Lyrica ska ge samma effekt, men inte vara beroendeframkallande.

Själv tyckte jag Lyrica var som att äta sockerpiller.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

lakrits69
2009-07-31 15:28
#2

Jag vet att Sertralin ökar aktiviten av signalsubstansen serotonin men vad gör lyrica?

meffi
2011-05-18 12:01
#3

Lyrica har många användningsområden allt från epilepsi till GAD och neuropatisk smärta.

det är en Antiepileptika och ger bra ångestdämpning i början av behandlingen, tyvärr tillvänjer man sig ganska snabbt och tappar den bästa ångestdämpningen, men jag har iallafall inga problem att sätta ut den och vänta 2-3 dagar för att sen sätta in den igen och få tillbaka effekten av den.

Funkar bra för mig iallafall, gillar lyrica betydligt mer än någon ssri men alla människor reagerar väl olika.

Btw du får ett trevligt rus vid insättandet av lyrica vilket kan vara ganska kul i sig:)

Upp till toppen
Annons: