Annons:
Etikettspecifik-fobi
Läst 5864 ggr
TrixieL
10/22/09, 3:59 PM

Fobi för nattfjärilar

Har länge haft en stark fobi för nattfjärlar och malar. Vanliga fjärilar har jag inget större problem med, så länge dom är färgglada och flyger en bit i från  mig. Ingen i min omgivning förstår hur rädd jag är för dessa varelser, kanske för att det inte är så vanligt. Men nu tänkte jag höra om det finns någon annan som lider av liknande fobi? Är det ovanligt eller finns det fler som känner stor rädsla för dessa djur?

Annons:
Aviendha
10/22/09, 6:40 PM
#1

Jag har inte hört talas om det förr, men jag tror absolut inte att det är helt ovanligt. Känner många som känner obehag inför just nattfjärilar och malar. Sen spelar det ju ingen roll om man har en "unik" fobi eller en som många har heller, huvudsaken är ju att man lär sig leva med det och hantera det hela på ett mer logiskt sätt. Själv har jag krabb- och kräftfobi, och ingen jag pratat med har hört talas om det förr ;)

Jag slipper ju komma nära dem, men det händer att jag råkar få upp en bild på dem eller ser dem i frysdisken och det är oerhört jobbigt, så jag ska någon gång ta tag i det och försöka bota den så att jag inte behöver få ren panik. Just nu känns det väl inte som prio ett för min del men men. Det finns god hjälp att få mot fobier.

svava
10/22/09, 9:49 PM
#2

Insekts fobi är väldigt vanligt. om du skulle fråga vilka människor som helst så tror jag att mer är 70 % har fobi för en eller annan insekt.

Själv är jag skräckslagen för hus spindlar och de som är större än de.
Där emot stör inte pappalångbenar mig, varken flygande eller krypande. Men just de spindlar som har större kropp och ben som är lite knubbiga och hårig.. Jag kan inte änns gå nära, inte änns sopa ut den.
Jag vill ju inte döda dom, bara för att jag är rädd för dom, dom vill ju inte mig nått ont.

Många är mer rädda för sådana som flyger, för dom känner att dom har noll koll på var dom tar vägen.

Och nattfjärilar är ju ganska ostyriga i sitt flygmönster..

kramis

niffen
10/23/09, 12:55 AM
#3

Saker som flyger över huvud taget klarar jag oftast inte, men det värsta är nog jättemyggorna/harkrankarna! Usch!
Råkade få in en sån i mitt rum sent på kvällen precis när jag skulle gå och lägga mig, och kunde inte sova på hela natten även fast jag hade halvt slagit ihjäl den och puttat ner den för trappen… Låter helt sjukt, men jag vågade inte döda den helt, för då hade jag ju fått plocka upp den, så jag skadade den bara lite så den inte kunde komma upp till mig med och la ödet i mina katters händer som bor på planet under mig. Obestämd

Sov ändå inte något under hela natten för jag trodde att den skulle komma och hemsöka mig och äta upp mig när jag sov, så jag låg med lampan släckt och stirrade ut i inget. Myggor dras ju till ljus, så jag såg till att inget var tänt i mitt rum…

Vanliga fjärilar på sommaren är äckliga också, flyger och har sig och jag är jätterädd att dom ska flyga på mig så jag dödar dom. Uääh, ryser av bara tanken.

svava
10/23/09, 12:50 PM
#4

Liten rolig anekdot från förr.. ( nu kan jag skratta, men inte då)

Jag skulle gå och lägga mig, detta var sensommar och klockan var rätt mycket på kvällen,
Jag går in i sovrummet, och börjar klä av mig, då jag hör ett konstigt ljud… det var väldigt konstig..
Så jag börja se mig om och lyfta på saker och helt enkelt leta efter vad det var som lät så underligt.

Efter den stund upptäcker jag något stort svart som sitter imellan mina spetsgardiner.. Jag går sakta fram, då min spindelfobi är iiikk..
Jag rör försiktigt i gardinen och hör igen det underliga ljudet..
Jag blev så himla rädd, jag sprang ur rummet och ringde
Vaktbolagets jour telefonnr och skrek att dom måste komma och kolla vad det är…
När vakten kommer visar det sig vara en humla..

Fasen vad jag skämdes och fasen vad vakten skratta..
Jag bjöd på en kopp te och fick en ganska saftig räkning..
Så den humlan bleb dyr…

Kram svava

S
9/6/22, 9:15 PM
#5

#0: jag är också jätte rädd för dom. jag har haft 2 i mitt rum de senaste 3 dagarna och jag har gråtit varje gång. mina kompisar och min familj skrattar åt mig dom fattar inte hur läskigt de är. har världens fobi för kryp men nattfjärilar är nog värst.

Upp till toppen
Annons: