Annons:
Etikettot
Läst 3903 ggr
gottegrisen
2010-01-20 22:29

Ngn som bedömts efter fk nya regler ännu?

Jag vet att man inte vill tänka på det men för mig är det dags i maj. Hur går det för er? Blir ni utförsäkrade eller får ni sjukersättning?

Annons:
HannaM
2010-01-21 00:57
#1

Som tur är fick jag aktivitetsersättning beviljad i somras och den sträcker sig till sommaren 2011 så jag har turen på min sida den här gången.

Cezz
2010-01-27 16:40
#2

jag har också aktivitetsersättning så jag klarar mig men jag var väldigt orolig ett tag..

lakrits69
2010-01-27 21:08
#3

Försök att få arbetsprövning/arbetsträning istället och behåll sjukpenningen som är högre än sjukersättningen!

De säger att man ska får arbeta efter ens förmåga och då ska det egetligen teoretiskt inte vara några problem!?

Men vi får se hur det blir praktiskt!

Man vill ju inte/klarar inte av att arbeta med en blåslampa i röva eller bli ifrågasatt när de kommer tillfällen man måste tala om vad ens begränsningar går.

Jag ska börja med arbetsträning nu i dagarna, får se hur det går, just nu är jag optimist och positivt inställd.

candycandye
2010-01-30 02:03
#4

Jag börjar arbetsträna om mågra månader om allt går som det ska… Vet inte vad jag tycker om det..men det börjar bra med 3 timmar om dagen på ett ställe där man lär sig textil/trådslöjd. Jag är villig att prova på det men det känns ändå inte roligt att ha press på sig.

Rocktjejen
2010-02-02 13:34
#5

har sjukersättning sen 2002 men är  livrädd för o bli utsparkad som så många andra blivit..

lakrits69
2010-09-16 20:21
#6

Japp, nu har det hänt!

Deras "rehabilitering" (utreda ens arbetsförmåga = få en att arbeta 100 %) har inte fungerat på mig alltå har jag aldrig varit sjuk, blir utförsäkrad den 14 januari 2011.

Kommer antagligen att tvingas att arbeta 100 % med aktivitetstöd.

Jag har fibromyalgi (utbränd) eller en sjukdom som man inte har hittat orska till ännu.

Detta är inte godkänt medicinskt underlag, försäkringskassan uppmanar mig att gå till en psykiatriker för att få ett underlag!

Annons:
svava
2010-09-18 01:17
#7

Jag har permanent sjuk ersättning, men hörde att moderaterna vill börja kolla oss oxå. Det är ju faktiskt sjukpensionen som bytt namn.

Jag känner mig inte så himla uppskruvad över detta, då jag vet att jag inte kan, och dom kommer att få låsa in mig om jag måste ut bland folk och jobba, men jag har oxå en jobbig kroppssjukdom, så dom börjar väl kanske inte med mig.

Däremot har min älskade sambo blivit ut försäkrad. Han har en kollapsad nack kota och kan knappt gå av yrsel, och vissa dagar kommer han inte ur sängen av värk. Vi har inte varit ute nästan något i sommar, för han är så dålig.
Han har varit den mest psykiskt stabila människan jag någonsin mött, men den tiden är förbi.
han vaknar mitt i natten (om han somnar) och gråter. han har ångest och jag kan bara se på medans han sakta förfaller i sitt psyke. För även om man vet hur det är, kan man inget göra. Jag hade tagit på mig alltihop om jag kunnat.

Vi har tom. fått ta hem körning av mat, för vi kan inte…
Så jag oroar mig så jätte mycket.. det blir för mycket detta..

kram// Svava

Aviendha
2010-09-18 18:47
#8

#7 Fy vad hemskt att se sin älskade förändras så och inget kunna göra Rynkar på näsan

Sindylina
2010-09-18 19:13
#9

Jag blir utförsäkrad 1 dec m vet inte vad jag tycker ärligt talat. Jag vet ju inte vad som kommer att hända. Jag ska på ett möte i nov o få information. Det kan bli bra men det kan också bli jättedåligt…

Här o nu försöker jag att inte tänka så mycket på det för då vet jag att jag får ångest o mår sämre. Jag vill inte förstöra min vardag. Men ju närmare jag kommer 1 dec ju sämre kommer jag att må, det vet jag. Så väl känner jag mig själv.

svava
2010-09-18 21:27
#10

Vi får helt enkelt hoppas att det är det rödgröna som tar regerings tid nu 4 år fram, så att alla som behöver gå in i sjukförsäkringen får det.

Ja. Det är fruktansvärt att se sin älskade bli till en trasig själ.
Om det bara fanns något jag kunde göra.. Mer än att finnas då så klart. Men jag är ju inte så jätte stark heller. men jag vill ju hjälpa..

När jag sa "jag älskar dig" igår kväll började han gråta och sa " jag har sån tur"  

 Gud Mitt hjärta brister..

Kram

svava

[Sephrenia]
2010-09-19 15:45
#11

Svava, jag kan inte beskriva i ord hur jag lider med er.

svava
2010-09-19 19:13
#12

sephrenia.

du har ett så vackert namn.

Tack för dom orden, det värmer så att det finns människor som känner med en.

kram svava

flugufrelsarinn
2010-09-21 16:09
#13

Jag har inte ens lyckats bli "införsäkrad"…Skrattande dvs jag får gå på soc när jag är sjukskriven för det mesta.

Annons:
svava
2010-09-21 17:33
#14

Hörde ni om tjejen med cystisk fibros, som gjort lung transplantation, och en till op. Hon måste skriva in sig direkt,på AF trots att hon är så sjuk…

svava

Sindylina
2010-09-21 20:25
#15

Blir så arg när jag hör om allt vansinne… Skrikandes

svava
2010-09-22 15:10
#16

Alla har nog hört om tjejen som heter Annica som inte får hjälp av FK

igår sa hennes dotter, "hon är för sjuk för att rehabeliteras" så då får hon inga pengar.

Min sambo började på rehab och blev så himla sjuk att han blev säng liggandes.
Så snart han orkade var han där igen och blev sängliggandes igen osv. Senare, när det bedöms, så

 "finns det inget underlag i hur mycket han orkar, då han är borta så mycket"

Jag förstår inte hur dom kan säga så. Dom fick ju veta att efter 2 dagars arbete 2 timmar om dagen så klarade han inte mer, och detta upprepades om och om igen, vad är det mer dom vill???

Jaja, vi får väl se vart detta landar

Upp till toppen
Annons: