Övrigt

En enkel meditationsövning.

2009-06-20 18:38 #0 av: evrekaw

För många är en enkel meditationsövning ett bra redsakp till bättre sömn. Eller något man kan ta till för att lindra sin ångest. Här är en jag tycker är lätt att lära sig och utföra.

Vågen

Lägg dig i sängen eller på golvet på en matta eller en filt.

Ha benen en bit isär och låt armarna ligga en bit ifrån kroppen med handflatorna vända uppåt.

Andas helst genom näsan både på in och utandning. Blunda.

Börja med att knipa ihop tårna allt vad du kan, slappna av. Spänn benen allt du kan, slappna av.

Knyt händerna hårt, slappna av.

Spänn armarna allt du kan, slappna av.

 Spänn stjärten allt du kan, slappna av.

spänn mage och rygg allt du kan, slappna av.

Bit ihop käken hårt, låt hakan falla ner.

Grimaschera ansiktet allt du kan, slappna av.

Ligg en stund och bara känn på din avslappnade kropp.

Föreställ dig att en våg sveper över din kropp nerifrån tårna och ända upp över huvudet, sedan uppifrån och ner, nerifrån och upp... Låt vågen svepa några gånger.

Ligg sedan stilla och känn efter hur hela du känns. Värdera inte, bara känn och var i det tillstånd du är. Öppna sedan ögonen och sträck på dig.

Anmäl
2009-06-21 03:14 #1 av: paronskrutten

Åh, den här övningen är underbar, jag borde meditera mera! Det är så skönt efteråt, man vill bara sova :)

Anmäl
2009-06-21 19:01 #2 av: evrekaw

#1 Mmmm, det är det som är meningen... Man ska bli trött och avslappnad. Kul att den fungerade!Skrattande

Anmäl
2009-09-26 20:02 #3 av: isa

Den här måste jag prova! Tack för tips!

Anmäl
2009-10-01 01:25 #4 av: MaMaMade

Kopierat o sparat! Tack!

Anmäl
2009-10-01 16:55 #5 av: evrekaw

Kom ihåg att det är med detta som allting annat... Första gången kanske det inte går lysande, men om man övar och gör om det några gånger så brukar det gå bättre och bättre för var gång. Glad

Anmäl
2009-10-04 04:53 #6 av: flikkan77

Borde öva på sånt här. Alla avslappningsövningar jag gör gör mig allt mer spänd och stressad. Får inte hjärnan att slappna av alls utan den spinner bara fortare och fortare när jag försöker meditera eller sånt.

Anmäl
2009-10-06 13:41 #7 av: svava

Detta ska jag genast prova..

Det verkar vara tillräkligt lätt för att jag ska orka utan att få panik..

tack

Svava

Anmäl
2009-10-17 17:49 #8 av: isa

putt

till Trac3r

Ordentlig motion, raska promenader är bra för mig också, vid dessa tillfällen. Då¨blir jag mer avslappnad efteråt och fått lite andra intryck än "hemmets fyra väggar". Då släpper i alla fall en liten del av ångesten. Och det kan betyda mycket.

kram isa

Anmäl
2009-10-18 02:18 #9 av: Alta

Får ta och testa den, behöver kunna sova :)

Tack!

Anmäl
2009-10-19 21:49 #10 av: evrekaw

#8 Jag gör både ock... Vovven behöver ju sina promenader...Glad

Anmäl
2011-04-21 04:19 #11 av: Väljer friheten inte ångesten

hej bella är jag med kronisk ångest. vad bra att denna sajt finns man kan dela med andra. i natt fick jag nurstensanfall så panik attack förvärades inte haft en så svår attack på länge. men det är alltid svårt avgöra. jag blev liv rädd hamna på akuten. först smärtan sednna panik attacken. jag kom hem idag på dagen ligger å vilar har såvit en del paniken e fortfarande kvar men jag kämpar att bli fri det lite bättre på kvällen. är det nån som har ett tipps vad man kan tänka när man har panikattack.  hjärtat slår och man tror man ska bli tokig. yrsel dubbelsende. är det vanligt att man tror att man håller på få andra psykiska sjukdommar när attacken kommer? kan man bli rädd för minsta ljud när attacken kommer ? uch detta är inte kul alls hemskt !

kram bella

alla tipps e välkommna,)Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.